share

Hoe pak ik mijn slaapproblemen aan?

Iedereen heeft wel eens te maken met een periode van moeilijker in slaap komen of problemen met doorslapen. Alleen als deze klachten zich langer aan blijven houden kan dit tot een chronisch probleem zorgen en kan het steeds moeilijker zijn om een gezonde nachtrust terug te krijgen.

Een goede nachtrust is erg belangrijk om prikkels van overdag te verwerken, voor voldoende energie te krijgen voor de volgende dag en is ook belangrijk voor een hele hoop functies van ons lichaam.

Een slechte nachtrust heeft namelijk direct effect op de aanmaak van onze hormonen, hersenfuncties en op ons immuunsysteem.

We kunnen gelukkig een heel aantal stappen zelf ondernemen om invloed te hebben op onze nachtrust. Hieronder een aantal stappen die je vandaag zelf al kan doen om je nachtrust te verbeteren.

Zorg overdag voor voldoende daglicht.

Je lichaam heeft een natuurlijke innerlijke klok, ook wel bekend als het circadiaans ritme of biologische klok. Deze klok beïnvloedt o.a. je hersenen, lichaamstemperatuur en hormoonaanmaak. Het helpt je om overdag wakker en energiek te blijven en geeft het lichaam aan wanneer het tijd is om te gaan slapen. Natuurlijk zonlicht houdt onze biologische klok gezond. Het verbetert de energie overdag en de kwaliteit en duur van de slaap ‘s nachts. Lukt het niet om overdag voldoende naar buiten te gaan of natuurlijk daglicht te pakken, dan kun je dit licht nabootsen met een daglichtlamp. Gebruik deze lamp in de ochtend bij het opstaan en bijvoorbeeld tijdens je ontbijt en aankleden.

Vermijd zoveel mogelijk blauw licht in de avond.

Overdag werkt licht juist gunstig, maar ‘s avonds wil je dit zo min mogelijk. Dit geeft verstoring aan onze biologische klok en zorgt voor afname van het hormoon melatonine die je helpt om in je diepe slaap te komen. Je hersenen denken dan namelijk dat het nog steeds dag is. Blauw licht vinden we in apparaten zoals onze televisie, computer, laptop en smartphones. Dit licht geeft de meeste verstoring van de aanmaak van melatonine en is het beste om zoveel mogelijk te vermijden in de avond.

Gebruik je toch een keer een beeldscherm dan raad ik je aan om een bril te dragen die dit blauwe licht blokkeert. Er zijn verschillende bluelight blokker brillen online te koop.

Dim zo’n twee uur voor je naar bed gaat de lampen in huis of steek gezellig een kaarsje aan en ga een boek lezen in plaats van te netflixen.

Slaapkamer hygiëne:

Een optimale slaapkameromgeving is van grote invloed op een goede nachtrust. Belangrijke factoren die hier een rol in spelen zijn onder andere temperatuur, zuurstof, geluid, buitenverlichting en de kwaliteit van je bed en matras.

Zorg voor voldoende zuurstof in de kamer door goed te luchten door een raam open te zetten. Het liefst ook ‘s nachts als er buiten niet te veel geluiden zijn die je wakker kunnen houden. Ook kun je speciale luchtzuiverende plantjes aanschaffen voor op de slaapkamer voor extra zuurstof en luchtreiniging in de slaapkamer. Woon je in een omgeving die veel vervuiling geeft zoals in de stad of een drukke weg of ben je gevoelig voor stof en pollen dan kun je een luchtreinigings apparaat aanschaffen voor in je slaapkamer om de kwaliteit van de lucht in je kamer te verbeteren waardoor je ook beter kunt slapen.

Om je slaapkameromgeving zo gunstig mogelijk te maken, is het goed om te proberen het geluid van buiten, het licht en kunstlicht van apparaten zoals wekkers tot een minimum te beperken. Zorg ervoor dat je slaapkamer een rustige, ontspannen, schone en aangename plek is.

Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen slapen en uit bed

Onze biologische klok functioneert het beste op eenzelfde tijdsritme en richt zich op de zonsopgang en zonsondergang. Als je consequent bent in je slaaptijden en dit langere tijd aanhoudt zul je merken dat je uiteindelijk geen wekker meer nodig hebt maar vanuit jezelf op een bepaalde tijd wakker wordt. Vooral in het weekend willen we hier nog wel eens vanaf wijken. Doordat we vaak later naar bed gaan en daarom ook weer later opstaan.

Doe dit zo min mogelijk en laat er niet te veel tijd tussen zitten van de doordeweekse dagen. Je zult merken dat je uiteindelijk geen wekker meer nodig zult hebben en je hierdoor beter slaapt en dus ook energieker wakker wordt.

Zorg voor een goed kwaliteit bed, matras en kussen

Vraag jij je wel eens af waarom je in een hotel beter slaapt dan thuis? Mag ik dan vragen wanneer je voor het laatst een nieuw matras en kussen hebt gekocht?

Een goed kwaliteit matras en kussen kan al voor veel verlichting zorgen van rug- en nekklachten. En andersom kan een slecht kwaliteit matras en kussen juist voor klachten zorgen.

Het wordt dan ook aangeraden om je matras ongeveer elke 8 jaar te vernieuwen en je hoofdkussen zelfs elk jaar. Deze investering is het zeker waard als je hierdoor een goede nachtrust ervaart. We slapen namelijk ongeveer een derde van ons leven!

Heb jij al langere tijd last van slaapproblemen en vermoeidheidsklachten en zoek je hier ondersteuning bij? Boek via deze link een gratis kennismakingsgesprek om de mogelijkheden samen te bespreken wat ik hierin voor je kan betekenen.

Laat gerust een bericht achter!

Laat gerust een bericht achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published.