share

Signalen van een Magnesium te kort

Magnesium kunnen we wel de duizendpoot onder de mineralen noemen. Het is één van de meest voorkomende mineralen en ook gelijk één van de belangrijkste mineralen die een grote rol speelt binnen een heel aantal belangrijke processen binnen ons lichaam. Bij ruim 600 processen in ons lichaam om precies te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan energie aanmaak in de cellen, omzetten van eiwitten, herstel van DNA in de cellen, spierspanning en ontspanning en een goede werking van het zenuwstelsel.

Het kan zo zijn dat ondanks een gezond voedingspatroon dat je niet voldoende van dit mineraal binnenkrijgt. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je meer verbruikt dan er binnen komt of omdat je lichaam het niet goed op kan nemen vanuit je voeding. Laat mij je hier verder in meenemen.

Een aantal oorzaken waaraan je kunt herkennen of je last hebt van een Magnesium te kort zijn onder andere:

  • Oorsuizen of gehoorverlies
  • Spierkrampen
  • Onrustig gevoel van binnen
  • Trillend ooglid
  • Depressieve gevoelens
  • Hartritmestoornissen
  • Nierstenen

Als wij een periode stress ervaren of rond onze menstruatie zijn periodes dat we meer van het mineraal magnesium nodig hebben en verbruiken. Dit kun je bijvoorbeeld ook herkennen aan de trek in chocolade rond de menstruatie. Cacao is een van de voedingsmiddelen dat echt een grote bron aan magnesium is. Niet zo gek dus dat we juist daar trek in hebben en gelijk ook een signaal dat je meer magnesium nodig hebt.

Bij het kiezen van een supplement om extra magnesium binnen te krijgen zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten. Als eerste is het goed om te onderzoeken of het van hoge kwaliteit is en voor welk merk je kiest. Let hierbij onder andere op of het merk zelf ook wetenschappelijk onderzoek uitvoert, de grondstoffen biologisch goed opneembaar zijn en of ze bereikbaar zijn voor vragen.

Er zijn veel soorten Magnesium te verkrijgen waarin er ook veel verschil is in kwaliteit en of ze goed opneembaar zijn.

De drie best opneembare varianten zijn:

  • Tauraat
  • Bysglycinaat
  • Malaat

Maar Magnesium neem je ook goed op via de huid. Denk bijvoorbeeld aan een Magnesium olie of spray of een Magnesium voetenbadje. Gebruik hiervoor een grote lepel Magnesium vlokken of Epsom salt/bitterzout door het water van je (voeten)bad. Heerlijk is het om dit ‘s avonds te doen voordat je naar bed gaat. Hierdoor slaap je ook nog eens beter!

Laat gerust een bericht achter!

Laat gerust een bericht achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published.