share

5 Tips om goed voor jezelf te zorgen

We weten allemaal dat het belangrijk is om goed voor onszelf te zorgen. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn genoeg excuses om het voor ons uit te blijven schuiven namelijk: geen tijd, te druk, niet weten waar te moeten beginnen, en ga zo maar door.

En dan komen we eigenlijk al bij de eerste tip die ik je mee wilt geven.

Begin klein!

Denk niet te groot en te moeilijk maar begin klein. En dat geldt voor alles. Vind je het een grote stap om het sporten op te pakken? Begin eens met elke dag één oefening te doen die je kent of leuk vind. Zo komt het steeds meer in je routine en kun je het beetje bij beetje uitbreiden met andere oefeningen.

Ademhalen

De tweede tip die ik ook vaak met mijn cliënten deel is een ademhalingsoefening. Vaak zit onze ademhaling hoog en oppervlakkig wat ervoor zorgt dat we zonder het door te hebben de hele dag in een stress stand staan. Door een paar keer per dag heel bewust adem te halen vanuit onze buik geven we ons lichaam de mogelijkheid om uit deze stress stand te komen.

Ik noem deze oefening altijd de 4x4x4 ontspanningsoefening. Je haalt langzaam in 4 seconden diep adem vanuit je buik. Door dit goed te kunnen voelen kun je je hand op je buik en borst leggen zodat je goed kunt voelen waar je ademhaling zit. Dan houd je je adem 4 seconden vast, en adem je weer in 4 seconden uit. Doe dit bijvoorbeeld als je op de wc zit zodat het steeds meer een routine in je dag kan worden. Elke keer als je dan naar de wc gaat denk je er aan.

Een moment voor jezelf

Klinkt heerlijk he? Wees eens eerlijk, hoe vaak pak je deze momenten? Ik spreek zoveel vrouwen die hier moeite mee hebben om een moment voor zichzelf te pakken. En ik herken mijzelf hier ook in. Je bent druk met werk, huishouden, zorgen voor je gezin en anderen, en dan is er weer een week voorbij gevlogen. Zonder een moment voor jezelf te hebben gehad.

En het is zo belangrijk om even dat momentje te nemen. Je verdient het! En ook hier geldt dat het niet iets groots hoeft te zijn. Begin bij wekelijks een moment te pakken. Zet een kruis in je agenda en plan iets voor jezelf in. En houd je er ook aan. Laat het niet opschuiven omdat er iets anders tussen komt. Dit is even jouw momentje en is net zo belangrijk als alle andere dingen die voorbij komen.

Zoek naar iets wat jij leuk vind om te doen. Waar krijg jij nou energie van? Dat kan bijvoorbeeld een rondje wandelen zijn. Alleen of gezellig even bijkletsen met een vriendin. Of misschien iets creatiefs? Schilderen of muziek maken bijvoorbeeld? Zoek naar iets wat jij leuk vind om te doen en plan hier wekelijks een moment voor in.

Grenzen aangeven

Dit kan echt lastig zijn om te doen. Maar jij kan dit leren! Om te leren om je grenzen aan te geven, is het belangrijk om te vinden waar jouw grenzen liggen. En die liggen al een stuk eerder dan wanneer je merkt dat je er overheen bent gegaan. Besef dat dit iets persoonlijks is en voor iedereen weer anders. Jij hebt misschien iets anders nodig dan jouw buurvrouw en dat is helemaal oké.

Leer te luisteren naar je lichaam wat jouw grenzen zijn en waar deze liggen. En ga bij jezelf na wat jij nodig hebt om hier niet overheen te gaan. Praat hier eens over met je partner, vrienden of familie. Vertel wat jij nodig hebt om te voorkomen dat je telkens over je grenzen gaat, en vraag om hulp waar jij dat nodig hebt. Dit kan een drempel voor je zijn, maar bedenk ook hoe graag jij een ander zou helpen als hier om gevraagd wordt. Hoe graag zou een ander dat dan ook voor jouw willen doen?!

Gezonde voeding

Dan zijn we bij het laatste advies aangekomen en dat is gezond eten. Misschien voelt dit als een open deur voor je. Alleen merk ik dat dit in de praktijk toch vaak lastiger is om toe te passen dan je misschien nu denkt. Allereerst de vraag aan jou, wat versta jij onder gezond eten?

Een gezond voedingspatroon bestaat zo min mogelijk uit chemische toevoegingen zoals E-nummers, suikers, en andere toevoegingen om jouw eten lang houdbaar te houden. Om hierachter te komen is het belangrijk om de etiketten te lezen van de producten in je keukenkastjes. Denk hierbij ook aan alle sauzen ,dranken en kruiden(zakjes).

Daarnaast is het belangrijk dat minimaal 80% van alles wat je op een dag eet bestaat uit verse groenten en fruit. En bij voorkeur (zoveel mogelijk) biologisch. Vaak valt hier nog winst te behalen als je je huidige voedingspatroon onder de loep neemt. Het kan helpen om eens een dag lang een voedingsdagboek bij te houden. Dit geeft een heel mooi inzicht wat je allemaal eet en drinkt op een dag.

Zie je dat hier nog winst te halen is, maar voelt het als een grote stap om te zetten? Maak deze eens kleiner en begin bij één eet moment aan te passen. Bijvoorbeeld eerst je ontbijt of juist een tussendoortje. En maak zo stap voor stap een verandering.

Hebben deze tips je geholpen en zou je graag meer van deze adviezen willen? Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwbrief om maandelijks dit soort adviezen en informatie over gezondheid in je mailbox te ontvangen.

Wil je graag aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke wijze en kun je wel hulp hierbij gebruiken? Boek dan nu een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek om te zien wat ik voor jou kan betekenen.

Laat gerust een bericht achter!

Laat gerust een bericht achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published.