share

Hormonale disbalans, wat kan ik hier aan doen?

Ervaar jij klachten als PMS, PCOS of endometriose en ben jij benieuwd hoe je hier mee aan de slag kunt gaan op een zo natuurlijk mogelijke manier? 

Stap één:

Als eerste stap is het belangrijk om te onthouden dat niet alles in één ik keer perfect hoeft. Leg de lat hierin niet te hoog voor je zelf en ga stap voor stap hier mee aan de slag. 

Vaak zijn het juist de kleine veranderingen die het grote verschil voor je gaan maken. 

Een goede darmgezondheid

Als basis van onze gezondheid liggen onze darmen, die ik ook wel onze ‘wortels’ noem. Net als de wortels bij de planten, nemen onze darmen alle voedingsstoffen op. Als onze darmen niet in optimale staat zijn, zijn ze ook minder of zelfs niet meer in staat om de voedingsstoffen uit onze maaltijden of supplementen op te nemen. Wat weer tot te korten aan bepaalde vitamines en/of mineralen leidt. Een te kort aan een bepaald vitamine/mineraal zorgt er voor dat ons lichaam niet volledig kan functioneren met alle gevolgen van dien. 

Een disbalans in de darmen kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door voeding wat het niet kan verteren, medicijngebruik, een te veel aan slechte bacteriën of juist een te kort aan goede bacteriën, schimmels, gisten, parasieten. Een darmonderzoek door middel van een ontlastingstest geeft hier meer inzichten in om gericht mee aan de slag te kunnen gaan. 

Beweging en ontspanning

Een juiste vorm van beweging en ontspanning zijn belangrijk om voor de juiste hormoonbalans. Te veel of te intensief sporten kan er bijvoorbeeld juist voor zorgen dat de hormonen uit balans raken. Hierin is de juiste vorm van sporten en bewegen belangrijk om te voorkomen dat ze juist meer uit balans raken. Een persoonlijk op maat gemaakt advies is hierin belangrijk. 

Ook de juiste vorm van ontspanning om stress tegen te gaan is net zo belangrijk als voeding en beweging. Netflixen is bijvoorbeeld geen echte ontspanning. Een rondje wandelen, lekker creatief bezig zijn met tekenen of knutselen of muziek maken zijn mooie manieren om te kunnen ontspannen. Ook ademhalingsoefeningen kunnen een goede ondersteuning zijn om elke dag een moment van ontspanning te pakken. 

Voedingstoffen en suppletie

Elke cel en elk orgaan in je lichaam heeft zijn eigen specifieke voedingstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Bij een hormonale disbalans is het extra belangrijk om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen. Zoals al eerder genoemd is de opname hierin stap 1 om er voor te zorgen dat je lichaam binnen krijgt wat het nodig heeft. 

Wanneer er gezondheidsklachten zijn is alleen gezonde voeding niet meer voldoende. En kan het gebruik van een goede kwaliteit supplement een uitkomst zijn om de te korten die er ontstaan zijn aan te kunnen vullen. Om zo het zelfgenezend vermogen van het lichaam te stimuleren. Laat je bij suppletie wel goed adviseren door een natuurarts/orthomoleculair therapeut. Hierin is de juiste vorm en dosering belangrijk en dit vraagt om maatwerk. Hierin is jouw persoonlijke situatie en gezondheidsklachten. Sommige supplementen kunnen namelijk voor vervelende bijwerkingen of zelfs schade zorgen. 

Goede nachtrust

Slaapproblemen komen helaas steeds vaker voor, en een goede nachtrust wordt nog wel eens onderschat. Dat terwijl een goede nachtrust erg belangrijk is voor het herstel van je lichaam. Tijdens de nachtrust wordt je immuunsysteem actief, zijn er verschillende organen aan het werk en is erg belangrijk voor de werking van onder andere je hormoonstelsel en brein. 

Heb je hormonale klachten? Maak dan zeker een goede nachtrust prioriteit en kijk waar je hier verbeteringen in aan kan brengen. De juiste voeding, beweging, buitenlucht en voldoende ontspanning op een dag kunnen hier verbetering geven. Als je gevoelig bent voor cafeïne kan het helpen om na 14u geen koffie, zwarte thee en chocolade nemen om ervoor te zorgen dat er voldoende tijd is om de cafeïne af te breken voor je lichaam. 

Ook kan blauw licht de aanmaak van melatonine verstoren door ’s avonds bezig te zijn met je laptop, televisie, tablet of smartphone. Stop met gebruiken van deze apparaten minimaal een uur voordat je naar bed gaat en maak nog even een wandeling of lees een boek.

Verwerken van trauma’s en gevoelens

Alles in ons lichaam staat met elkaar in verbinding. Zo ook onze gevoelens en ervaringen. Dit kan bewust maar ook onbewust zijn. Denk bijvoorbeeld aan het moment als je een belangrijke toets hebt waar je zenuwachtig voor bent en hier buikpijn van krijgt. Hierin voel je in je buik letterlijk dat je spanning hebt voor je toets.

Dit geldt ook voor onze gevoelens en ervaringen waar je misschien al jaren mee rondloopt vanuit het verleden. Het is noodzakelijk bewezen voor het herstel van je klachten om deze gevoelens en ervaringen te verwerken, ook al is dit niet altijd makkelijk. Zoek hierin de juiste hulp voor het verwerken van hiervan. Bijvoorbeeld bij een psycholoog of psychotherapeut.

Heb jij hormonale klachten en wil je hier gericht mee aan de slag?! Of wil je meer informatie over het gezondheidstraject neem dan hier contact met mij of maak nu een afspraak

Laat gerust een bericht achter!

Laat gerust een bericht achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published.